Ponera att du har fått ett mejl eller ett telefonsamtal från en journalist som vill intervjua dig. Om så är fallet är detta ett tecken på att du sitter på en intressant och spännande story som har fångat journalistens uppmärksamhet. Kanske rör storyn någonting som har med dig själv eller ditt företag att göra. Oavsett vilket bör du då kalla in en medietränare som kan hjälpa till att förbereda dig på bästa sätt inför intervjun.
Det är nämligen viktigt att du vet vad du gör när du ger dig in i en intervjusituation. Du behöver veta både vad du bör göra och vad du bör undvika att göra i samband med intervjutillfället. Utan de rätta förberedelserna riskerar du att falla pladask vilket gör mer skada än nytta för ditt varumärke. Läs vidare för att få reda på hur en medietränare kan vara till hjälp i detta hänseende!
3 viktiga knep som din medietränare kan vara behjälplig med
Innan du ger dig in i en intervjusituation bör du:
- Veta vad intervjun handlar om. Precis som din medietränare kommer påtala för dig bör du veta vad intervjun faktiskt handlar om. Försök därför att ta reda på vad journalisten har planerat inför intervjutillfället. Kommer intervjun spelas in och sedan sändas i efterhand eller är det en livesändning? Kommer även några av dina konkurrenter få säga sitt i frågan i samband med intervjutillfället? Med svaren på dessa frågor kan du enklare förbereda dig för den stora dagen.
- Förbered dig innan intervjun. Det är viktigt att du kommer väl förberedd till en intervju. Detta gäller även om du känner dig bekväm med de frågor som ska diskuteras. Till exempel behöver du ha förberett dina svar på de frågor som intervjuaren kan tänkas ställa. Dessutom bör du vara medveten om vilka budskap du själv vill föra ut vid intervjutillfället.
- Se till att agera citatmaskin. Nej, vi menar inte att du behöver spotta ur dig citat från höger till vänster. Däremot kan det vara en bra idé att ha några saftiga och bra citat i bakfickan. Dessa kan du sedan plocka fram vid lämpligt tillfälle och på så vis ge intervjuaren vissa korta klipp som kan tas ur sitt sammanhang och publiceras utanför själva intervjun.